This site is owned and third-party cookies.
If you continue with us, we understand that you accept our use of cookies.

Co nowego?

Reklamowe Szaleństwo, Radio i Telewizja

leslawb15

New member
Chciałbym się podzielić na tym forum swoimi uwagami, doświadczeniami, opinią o polskim radio i telewizji w ostatnich czasach. Obecnie doszło już do stanu, który mnie przeraża i prawie całkowicie zniechęca do kontaktu z tymi mediami, słuchania radia czy oglądania telewizji. O co chodzi?
Przede wszystkim chodzi mi o reklamy nadawane obecnie praktycznie na wszystkich kanałach, przez wszystkie stacje radiowe i telewizyjne. Reklamy nadawane są bardzo często, coraz częściej i w coraz krótszych odstępach czasowych, ostatnio już co nierzadko co 5 minut
i przez wszystkie stacje radiowe, trwają dość długo i zajmują sporą część czasu antenowego. W reklamach usiłuje nam się sugerować co mamy kupować, namawiać nas do zakupu . Reklamy stały się tak częste, natrętne, agresywne i długie, że nie da się obejrzeć spokojnie w jednym kawałku np. filmu fabularnego bo jest przerywany co ok. 30 minut stosem reklam trwających nawet do 25 minut, to dotyczy też filmu dokumentalnego, popularnonaukowego ,programów rozrywkowych. Co do muzyki w radio to jak dla mnie nie ma już tam prawie nic co by można nazwać muzyką w sensie dobrej muzyki. To, co teraz słyszę w radiu to jest przeważnie chłam . Słuchając mało znanych podrzędnych wykonawców jakie radio serwuje na co dzień doznaję odczucia niesmaku delikatnie mówiąc. Ponieważ ciągle słyszę wykonawców którzy wyją, jęczą, skomlą , zawodzą , beczą albo drą się. Nie da się tego słuchać, to jest często tak drażniące dla ucha, że trzeba natychmiast przejść na inny kanał albo wyłączyć radio. Naprawdę dobrej muzyki w radiu nie usłyszymy np. dobrej starszej muzyki rockowej, klasyki rocka, nie znajdziemy w radio szerszego spektrum muzyki poważnej, repertuar jest bardzo ograniczony. Radiowym stacjom chyba nie wolno nadawać naprawdę dobrej muzyki w szerszym repertuarze, kto chce słuchać dobrych wykonawców, niech pędzi do sklepu i kupuje płyty. Stacje radiowe nie nadają muzyki z całych albumów, płyt. Ponadto jeśli czasem zdarzy się, że nam zagrają jakichś lepszy utwór, piosenkę np. ze znanych hitów czy znanych dobrych zespołów to często przerywają ją w połowie brutalnie, po chamsku i zwykle też nadają zaraz reklamę.

Prezenterzy stacji radiowych są całkowicie bezkrytyczni co do jakości programu, możemy tylko usłyszeć samoreklamę, fałszywą, zakłamaną jak to zwykle jest z reklamami. A więc nasza stacja jest wspaniała, najlepsza, mamy najlepszą muzykę, samą dobrą muzykę. Samoreklama polega też na nadawaniu wypowiedzi słuchaczy, oczywiście tylko i wyłącznie takich wypowiedzi, które chwalą stację radiową, żadna praktycznie stacja radiowa nie dopuści na antenę wypowiedzi krytycznych choćby były jak najsłuszniejsze, to totalna cenzura wypowiedzi, opinii o stacjach radiowych. A w radio i tv najlepsze są reklamy, reklamowanie już prawie co 5 minut to najlepsza muzyka obecnie...
Radia słucha też młodzież, karmiona muzycznym chłamem i wykrzykiwaniami prezenterów, że to najlepsza muzyka jakież będzie miała pojęcie o dobrej muzyce? I jeszcze jedna sprawa, są stacje telewizyjne nadające program przeznaczony dla najmłodszych, dzieci, młodzieży. Są tam filmy rysunkowe, animowane i inne dla dzieci. I Na tych kanałach nadawane są reklamy! Serwowanie reklam dzieciom uważam za skandaliczne. Ponadto dzieci wykorzystuje się w reklamach, występują w reklamach.
No cóż, rządzi obecnie brutalnie komercja, pieniądze a nie dbałość o jakość programów. W przypadku telewizji , gdy ktoś bardzo zdesperowany chce obejrzeć koniecznie film czy inny program jest skazany na oglądanie długich reklam lub przynajmniej na stratę czasu na oczekiwanie na zakończenie się reklam .Reklamy można przeczekać nie oglądając ich ale zabierają nam czas.
Film trwający normalnie np. półtora godziny zmuszeni jesteśmy oglądać o godzinę dłużej ze względu na reklamy, którymi się ten film kilkakrotnie przerywa. Mnie reklamy zupełnie nie interesują, są czymś nie do zaakceptowania, więc nie oglądam już żadnych filmów w telewizji a często rezygnuję z powodu tychże reklam z oglądania programów, które może i chciałbym obejrzeć.
Co się najczęściej reklamuje? Otóż farmaceutyki bez recepty, suplementy diety, różne wątpliwe tabletki i to na co? Często na higienę miejsc intymnych, na siusianie, wypróżnienie, na seks, na chudnięcie, jakieś witaminy, magnez do znudzenia i tym podobne tzw. suplementy diety.
Powtarzane co 5 minut tego rodzaju reklamy mogą człowieka doprowadzić do wściekłości, można nabrać wstrętu do radia i TV. Ale to jeszcze nie wszystko, u mnie we Wrocławiu lokalne wrocławskie stacje radiowe nadają często reklamy zakładów pogrzebowych. Usłyszymy w takich reklamach, jak to tanio możemy kupić pogrzeb, jakie to luksusowe krematorium posiada zakład pogrzebowy gdzie doznamy wspaniałych przeżyć duchowych i estetycznych oraz będziemy pławić się w luksusie... Zakłady pogrzebowe znajdują najwyraźniej w obecnych czasach w Polsce mają dobrą koniunkturę do swej działalności.
Dla mnie jest to nie do zniesienia, słuchając radia jestem zmuszony co kilka, kilkanaście minut zmieniać kanał, stację radiową bo reklam słuchać nie mam zamiaru. Ale jest problem, bo gdy uciekam z jakiejś stacji radiowej z powodu reklam albo beznadziejnej muzyki prawie zawsze trafiam na 5 czy 10 innych stacji, gdzie w danym momencie wszędzie też nadawane są reklamy, tak samo jest ze stacjami telewizyjnymi.
Tak więc radio i TV stały się w dużym stopniu firmami reklamowymi, firmami świadczącymi odpłatnie usługi reklamowe. Reklamy są drogie, dochody z nadawania reklam są niewątpliwie bardzo duże. Tylko myślę, że tego rodzaju działalność komercyjna nie jest przeznaczeniem, funkcją ani zadaniem radia i TV. Chyba powstały pierwotnie zupełnie do czego innego a niestety w radio i tv mamy teraz targowisko.

W tym miejscu chciałbym jeszcze trochę rozwinąć temat reklam. Czy reklama jest czymś dobrym, pożytecznym? Ktoś może powiedzieć, że tak bo otrzymuje informację o atrakcyjnych produktach. Czy rzeczywiście? Twierdzę, że nie. Reklama służy interesom firm handlowych, jest przez te firmy czy sklepy opłacana, ma zwiększać sprzedaż towarów, obrót i dochód ze sprzedaży, poprawić sprzedaż mało chodliwego towaru.
Koszty reklamy są wliczane w cenę towaru, są przerzucane na kupującego. Koszty te są wysokie i przez to cena reklamowanego towaru rośnie gwałtownie. Zwykle jest wiele firm sprzedających ten sam towar, ale ceny najwyższe mają te firmy, które prowadzą akcje reklamowe. Ceny tego samego towaru na rynku często różnią się bardzo. Nie raz już sprawdzałem, że konkretny towar, przedmiot w firmie opłacającej reklamę w telewizji czy w radiu jest nawet KILKAKROTNIE droższy niż w firmie czy sklepie nie prowadzącym akcji reklamowej. To jest prawda łatwa do udowodnienia, sprawdzenia. Dotyczy to szczególnie takich towarów jak leki bez recepty, suplementy diety , które królują w reklamach, a także drobnego sprzętu RTV i AGD, wyrobów paramedycznych np. cudowne wkładki, opaski itp.
Tak więc reklama danej firmy usiłuje nas skłonić do zakupu towaru po cenie o wiele wyższej niż inni oferują na rynku. Ponadto w reklamach jest pełno manipulacji słownych, nieprawdziwych stwierdzeń na temat towaru a wręcz spekulacji słownych, kłamstw, zawyżonych ocen towaru jeśli chodzi o jakość, funkcjonalność. Reklamy naciągają nas na wydatki niepotrzebnie wysokie.
Podam jeden przykład, jakiś czas temu jeden ze sklepów prowadzących reklamę i sprzedaż za pośrednictwem telewizji reklamował kamerkę, video rejestrator samochodowy, model który znam, sam go wcześniej kupiłem na allegro za ok. 40 zł.
Wspomniany sklep, firma sprzedawała ten model kamerki poprzez telewizję ( czyli tzw. telesprzedaż ) w cenie 185 czy 187 zł.
Ponadto w reklamie bezczelnie jeszcze twierdzili, że to wielka okazja bo pierwotna cena kamerki to ok. 240 zł a teraz obniżyli cenę na jedyne 187 zł. Wyświetlali w reklamie planszę na której widniała przekreślona cena 240 zł i nowa cena 187 zł. Skąd my to znamy? Z większości reklam, to typowy chwyt marketingowy. Jak wspomniałem, rzeczywista wartość, cena kamerki to ok 40 zł i za tyle można ją kupić np. na allegro gdzie jest dużo ofert na tą kamerkę samochodową. Ponadto według reklamy kamerka jest wspaniała i wysokiej jakości.
W rzeczywistości nie jest ani wspaniała ani wysokiej jakości. Tak właśnie działa telesprzedaż...
Przecież to jest robienie ludzi w balona, nabijanie w butelkę. I do tego nabierania ludzi przyczyniają się właśnie stacje radiowe i TV i biorą za to pieniądze...
Reklamowanych towarów w radio i TV nie kupuję, nie daję się nabrać na te spreparowane odpowiednio często przez tzw. fachowców od reklamy a nawet psychologów reklamowe brednie. Sam decyduję o tym gdzie kupię i za jaką cenę. Ponadto zawsze znajdę towar po niższej lub najniższej cenie lub jego tańsze odpowiedniki. W internecie można znaleźć towar znacznie taniej niż w reklamach a także zamienniki.

W parze z reklamami mamy do czynienia z jednoczesnym pogorszeniem poziomu nadawanych programów. Niektóre programy telewizyjne, szczególnie z kategorii rozrywkowych, kabarety osiągają poziom głęboko poniżej dna. Kiedyś lubiłem oglądać np. kanał Discovery Science, jeszcze gdzieś tak ze dwa, trzy lata temu nie było tu reklam. Teraz są tam nadawane co 15 minut, poziom programów coraz niższy. Kanał, program popularno-naukowy zamienił się w reklamowy. Jeśli chodzi o radio to mam szczególne zastrzeżenia do np. programu Radio RMF Classic. Jak nazwa wskazuje , program powinien być poświęcony muzyce klasycznej i też filmowej.
Tylko tej prawdziwej, dobrej muzyki klasycznej to tam jest bardzo mało. Repertuar tej stacji radiowej jest bardzo ograniczony, sprowadza się do kilkunastu czy kilkudziesięciu utworów muzycznych ciągle , w kółko powtarzanych aż do znudzenia rano, w południe i wieczorem przez dni, tygodnie i miesiące a w przerwach reklamy i muzyczka byle jaka, nie mająca wiele wspólnego z prawdziwymi dziełami twórców klasycznych.

W kraju za ostatnich rządów Platformy Obywatelskiej podjęto szereg kroków, projektów i zmian antyspołecznych np. dotyczących opieki i pomocy społecznej, pomocy żywnościowej dla najbardziej potrzebujących, rent i emerytur, służby zdrowia. Służba zdrowia coraz bardziej upada, pod względem jej poziomu jesteśmy już na szarym końcu w Europie, emerytury mają być obniżone, głodowe, ostatnio ZUS zabrał ludziom renty, zabrano ok. 2 miliony rent. Bardzo ograniczona została pomoc społeczna, zmniejszono dotacje dla MOPS-ów. Ale o tych niekorzystnych dla obywateli zmianach mało słychać w radiu i TV, o niektórych sprawach takich jak masowe ostatnio odbieranie rent czy kryzys opieki i pomocy społecznej jakoś prawie nic nie słyszę. W radiu i TV wiele jest wiadomości mało ważnych, tendencyjnych, czuć słychać propagandę. Radio i TV niby niezależne podlegają wpływom polityków, cenzurze.

Radia i TV NIE DA SIĘ już słuchać, oglądać. Przecież po całym dniu słuchania jakiejś stacji radiowej będąc co 5 minut atakowanym przez te wściekłe reklamy doznajemy niezłego reklamowego prania mózgu po którym można trafić do szpitala z rozstrojem nerwowym. To jest też ogłupianie ludzi. Tego reklamowego szczekania słuchać już nie mogę. Niechże ktoś coś z tym zrobi a szczególnie z tymi reklamami bo wielu ludzi, szczególnie tych, którzy umieją myśleć, którzy widzą co się dzieje, nie mają klapek na oczach rozstanie się z radiem i telewizją a wielu już się rozstało.
 

adi

Member
Radio jako medium umiera, więc żeby się jeszcze trochę utrzymać muszą zarabiać a co za tym idzie grac muzykę dla jak najszerszych mas i to takich dość upośledzonych muzycznie, bo ci określeni i młode pokolenia zamiast radia ma "Spotify" i inne tego typu.

Analogicznie z reklamami, ci bystrzy oraz młode pokolenie umie wygooglować po opiniach najlepszy potrzebny im produkt w najlepszej możliwej cenie, reklamy w tradycyjnych mediach zostają dla tych mniej zaradnych bo to oni są na nie wpływowi.
 

adi

Member
Darmowe Spotify ma coraz mniej ograniczeń a i konkurencyjnych serwisów mnogo ale radia internetowe też jak najbardziej się wpisują w tezę,
 

mate

New member
Dlatego zamiast audycji radiowych słucham darmowych podcastów, a zamiast muzyki radiowej, muzykę z tidala, playlist yt lub zasobów własnych.
Radio i telewizja muszą być płatne, żeby mogły być pozbawiona reklam, monotematyczności czy schematyczności. Kto słucha radia w którym codziennie leci to samo, plasylista maksymalnie 10 piosenek, puszczana w kółko przez 12 godzin i 30 dni? Kto ogląda telewizje w której non-stop lecą kiczowate programy w stylu dlaczego ja, kiepskie seriale i tona lekowych reklam? W chili obecnej dzięki YouTube można zapewnić sobie hermetyczność, wystarczy że się założy konto, obejrzy kilkaset filmików, zasubskrybuje kanały, a alogrytmy YouTube same podsuwają nam materiały - które przeważnie są w centrum naszego zainteresowania. Genialnie, że możemy się odcinąć np. od polityki jeżeli jej nie lubimy, od nienaukowych bzdetów, jeżeli nie lubimy, od sportu, jeżeli nie lubimy. Jeżeli zainteresujesz się podróżami, to algorytm podsuwa ci kolejne podróżnicze kanały, korzyści zarówno dla twórców jak i oglądających. Całkowita bezstronność i apolityczność algorytmu komputerowego, podsuwa ci to co chcesz oglądać, natomiast telewizja podsuwa ci to co chcą osoby finansujące daną stację. Poza tym możliwość dementowania bzdurnych programów przez łapki w dół i komentarze. Wcale nie potrzeba ogromnych budżetów żeby zacząć działalność na YT, nie trzeba dofinansowań, wystarczy pasja, datki i teoretycznie reklamy które nie trwają 15 minut a kilka sekund...Skończmy z dofinansowywaniem politycznych tub telewizyjno-radiowych, niech idą na wolny rynek i tam się okaże czy ktoś chce ich oglądać. Niech sobie w żyć wsadzą swoją "misję".
 

leslawb15

New member
Mam jeszcze coś do dodania do mego tematu o reklamach w radio i TV.
Wróćmy jeszcze do sprawy przerywania reklamami przez stacje telewizyjne nadawanych programów, filmów, programów rozrywkowych,
publicystycznych itp. Czy nadawane programy muszą być przerywane ? Nie muszą, absolutnie nie muszą być przerywane i to jeszcze
w taki sposób w jaki robią to stacje telewizyjne. A robią to często nawet bez uprzedzenia przerywają nagle np. film i serwują nam reklamę w sposób bezpardonowy, brutalny, chamski, podstępny chcąc zmusić nas do patrzenia na reklamę, wymuszać oglądalność reklam bo o to im chodzi. Jak dla mnie jest to wręcz świńskie podejście do sprawy , lekceważenie telewidzów. Czyli telewidzowie nie są ważni dla zarządców, właścicieli stacji telewizyjnych, oni mają gdzieś nasz komfort oglądania programów, ważne są ich pieniądze a widz ma oglądać film , który trwa np. zwykle półtorej godziny przerywany godziną reklam! Godzina reklam w filmie czy innym programie trwającym ( bez reklam ) ok. półtorej godziny. Zarządcy, właściciele stacji TV upadli już chyba na głowę! Myślę , że oni zdają sobie sprawę, że większość telewidzów nie chciałaby reklam a szczególnie przerywania programów reklamami.
Twierdziłem wyżej, że nadawane programy nie muszą być przerywane reklamami. Reklamy można by przecież nadawać w przerwach między poszczególnymi pozycjami repertuaru telewizyjnego danej stacji czyli nadawać reklamy np. po zakończeniu filmu i przed następną pozycją programową nie przerywając filmu. Tak powinno być jeśli reklamy już muszą nam zatruwać oglądanie TV.
A czy reklamy w ogóle muszą być? Wielu ludzi poddanych propagandzie i cokolwiek praniu mózgu uważa , że reklamy muszą być, nie da się ich uniknąć. Praktycznie trudno by było je wyeleminować z radia i TV , wymagałoby to zmiany systemu finasowania stacji radiowych i TV, odpowiednich przepisów prawnych. Obecnie stacje radiowe i telewizyjne zarabiają pieniądze po najmniejszej linii oporu czyli tylko nadając płatne reklamy.
A niechby właściciele radia i TV wysilili się trochę i zdobywali pieniądze w inny sposób, dużo jest możliwości. Ale po co kiedy można iść na łatwiznę mając telewidzów i słuchaczy radia za nic.
I tu jeszcze mała uwaga, w Polsce za czasów PRL-u, socjalizmu nie było reklam , były wręcz zabronione. To było dobre chociaż cała reszta nie ale to wskazuje, że sprawę reklam w mediach można by regulować systemowo.
 

Do góry